HomeNieuwsWaterschappen

Waterschappen

Publicatiedatum: 23 mrt. 2015

We hebben deze week de verkiezingen voor de provincie gehad maar daarnaast ook de verkiezingen voor de waterschappen.
Uit gesprekken om je heen weten veel mensen niet wat een waterschap eigenlijk inhoud. Door de vele publiciteit en het samenvallen van deze verkiezingen met de provinciale verkiezingen heeft het nu veel meer aandacht gekregen. Dit komt tot uiting in de grote stemmenwinst voor de SGP.
In ons waterschap Rivierenland heeft de SGP 29000 stemmen behaalt, 14000 stemmen meer dan in 2008. Dit is wel relatief want de opkomst was ook bijna het dubbele van de opkomst in 2008, hierdoor blijft het zetelaandeel van de SGP gelijk namelijk 2 stuks, waar we heel dankbaar voor zijn. We wensen Dhr. den Hartog en Aanen veel wijsheid en Gods zegen toe in deze taak.
Ik pleit ervoor om dit in de toekomst weer op deze manier te doen en roep de waterschappen op om uit de anonimiteit te treden en "positieve reclame" te maken, we hebben de verkiezingen nu wel achter de rug maar er volgt nu een termijn van 4 jaar campagne maken voor de volgende verkiezingen in DV 2019.

Er gaan stemmen op om de waterschappen af te schaffen en de verantwoordelijkheden over te laten gaan op de provincies. In de achterliggende jaren zijn de waterschappen al vele malen gefuseerd in1945 waren er 2500, veertig jaar geleden nog 800 nu zijn er nog 24.
 Het is een heel slecht voorstel om ze af te schaffen, de waterschappen staan voor grote wateropgaven. Daarom moeten we geen tijd en energie verdoen aan nieuwe structuurdiscussies. Waterschappen hebben zich al eeuwen op positieve wijze bewezen.
Hun bestaansrecht is geen punt van discussie.

Pieter Vink.